Xosé A. Gaciño |
E da capacidade de presión estadounidense da fe o feito de que esa normativa aínda non estea rematada e de que se dubide que se poida rematar nesta lexislatura do Parlamento Europeo (que acaba na próxima primavera). Por suposto, todo o debate sobre qué datos, e de quen, poden ser intercambiados transcorre na maior discreción, por non dicir secretismo. O do intercambio é unha maneira de falar, claro, porque todo o mundo está convencido que ese fluxo de información vai circular basicamente nunha soa dirección.
A maior parte deses datos son facilitados voluntariamente –e podería dicirse que alegremente– polos usuarios das redes sociais, por exemplo. Estes mecanismos plasman en rexistros informáticos as relacións persoais e de grupo que se manteñen mediante comunicacións públicas e privadas (os correos electrónicos, en principio e teoricamente, deben rexerse polos mesmos criterios de inviolabilidade que a correspondencia convencional, pero cada vez temos máis sospeitas de que son violados continuamente). Entre iso e as chamadas cámaras de seguridade en establecementos e espazos públicos, a intimidade persoal apenas pode manterse no domicilio particular (e sen asomarse moito a fiestras e terrazas: sempre pode haber un satélite ao axexo).
Baixo a cobertura da loita contra o terrorismo internacional, o goberno de Estados Unidos conseguiu que as grandes corporacións que controlan o negocio das comunicacións electrónicas poñan á súa disposición os seus rexistros para o control indiscriminado de todos os usuarios en todo o mundo (mentres lles permiten, por certo, xogar ao escondedoiro cos seus beneficios en paraísos fiscais).
Precisamente para o que parece que non teñen tanto poder, ou non queren exercelo, é para controlar certos movementos de capitais, eses intercambios de informacións fiscais aos que se refiren como urxentes e necesarios os gobernantes do G-8 e do G-20, de xeito ritual, nas reunións celebradas desde o principio da crise. Cinco anos despois, aínda non tomaron medidas verdadeiramente eficaces para espiar e controlar as evasións sistemáticas de impostos por parte das multinacionais. Quizais porque, en realidade, esas evasións se producen a través de mecanismos legais que eses gobernos hipócritas puxeron hai tempo á súa disposición.
Teñen á maioría dos cidadáns sometidos a control, nos seus movementos persoais e nas súas restricións económicas. Respectan e protexen ás grandes corporacións, que participan ou szed benefician dese control (ou ambas cousas). De vez en cando, como nas reunións dos “G” ou nesas resistencias retóricas europeas ás esixencias estadounidenses, disimulan un pouco. E de vez en cando, un espía arrepentido como Snowden (como un heroico Bradley Manning, o soldado que se está a xogar a vida por difundir as barbaridades das tropas estadounidenses nos territorios que “liberaban”) levanta un pouco as alfombras que esconden o lixo. Taparse o nariz non debería ser suficiente para superar a degradación que avanza.